Waarom een bedrijfsmentor of bedrijfscoach grote toegevoegde waarde levert.
Diepe ontgoocheling droop van de gezichten van Ajax-coach Frank de Boer en zijn spelers op zondag 8 mei jl. Ze hadden zojuist, geheel tegen de verwachting in, de landstitel aan zich voorbij zien gaan. Deze ging wederom naar PSV, omdat zij van PEC Zwolle wisten te winnen, terwijl Ajax bij De Graafschap niet verder kwam dan een gelijkspel.
Direct nadat de uitslag bekend was laaide de discussie op rond Ajax-coach Frank de Boer. Zou hij vertrekken naar een buitenlands avontuur dat lonkt of blijft hij nog even in Amsterdam?
En daarmee ook meteen de bredere discussie: Is de chemie tussen coach en team uitgewerkt of kan die opnieuw oplaaien? Is er überhaupt sprake van een beperkte houdbaarheid van een coach? Vragen die zich niet makkelijk laten beantwoorden…
De coach
Het is in ieder geval overduidelijk dat overal waar sportieve prestaties geleverd worden, er een coach (op de achtergrond) actief is. Waarom is dat eigenlijk?
Sporters die op het hoogste niveau actief zijn weten echt wel hoe ze moeten sporten, maar toch hebben ze een coach. Voetbalteams die wereldkampioen worden hoef je ook niet te vertellen hoe ze moeten voetballen, toch hebben ook zij een coach. Zelfs mijn dochter die op amateurniveau veldhockey speelt, heeft een coach.
De coach heeft -volgens mij- als belangrijkste taak binnen het team een eenheid te creëren en de individuele sporters dusdanig te faciliteren en motiveren dat ze samen optimaal kunnen presteren.
Maar hoe zit dat dan met een mentor in het bedrijfsleven?
Ook daar moet continue op topniveau gepresteerd worden. Als team. Steeds opnieuw moet er tijdig ingespeeld worden op veranderende omstandigheden die een bedreiging kunnen vormen voor het voortbestaan van je bedrijf. Dit kunnen zowel omwikkelingen binnen je bedrijf zijn, als –of juist- van buiten je eigen bedrijf zijn. Iedere keer moet je als ondernemer maar weer net op de juiste tijd en op de juiste plaats weten te staan en ook nog eens de juiste beslissingen nemen.
Is het dan niet opmerkelijk dat het hebben van een bedrijfsmentor of bedrijfscoach in het bedrijfsleven geen algemeen geaccepteerd verschijnsel is?
Dit in tegenstelling tot in de sport. Het lijkt wel of de ondernemer er zich een beetje voor schaamt om zich bij te laten staan of te laten adviseren.
Wikipedia geeft wat mij betreft een korte maar treffende omschrijving van een mentor (begeleider); “Een mentor is iemand die zijn (levens)ervaring gebruikt om een ander terzijde te staan.”
Ik heb inmiddels meerdere ondernemers, directeuren en managers als bedrijfsmentor bij mogen staan en hen vooruit mogen helpen met een goede bedrijfsvoering en het nemen van juiste beslissingen op het juiste moment. Eén van mijn klanten, een familiebedrijf in de maakindustrie, was juist van vader op zoon overgegaan. De zoon, een goed opgeleide en intelligente jongen, wilde op eigen kracht het bedrijf verder ontwikkelen. Met respect voor het succesvolle verleden, besefte hij dat een andere koers noodzakelijk was om het bestaansrecht te behouden.
Gaandeweg kwam hij er achter dat hij eigenlijk voor alles het wiel opnieuw moest uitvinden. Een tijdrovende en ingewikkelde klus, terwijl de omstandigheden om een vlotte voortgang vroegen. Ik heb hem op zeer verschillende terreinen terzijde kunnen staan en adviseren. Zo hebben we samen de huidige bedrijfsvoering aangescherpt, belangrijke knopen doorgehakt en een business developmentplan ontwikkeld en ingevoerd, gekeken wat het bedrijf in de komende jaren mogelijk van de kaart kan vegen en uiteraard welke stappen we nu moeten ondernemen om dat te voorkomen…. Het resultaat: een omzetverhoging van een kleine 35% met een stijgende winstgevendheid in korte tijd.
Zijn vader kan met een gerust hart genieten van een welverdiend pensioen en de zoon geniet van het succes en heeft in korte tijd het vertrouwen kunnen winnen van de werknemers met veelal een langdurige staat van dienst in het bedrijf. Dit maakt hem een zekere ondernemer, ondanks zijn jonge leeftijd.
Wij zitten nog steeds met enige regelmaat samen om te sparren over zakelijke aangelegenheden en om te monitoren of we het juiste pad blijven bewandelen ondanks veranderingen om ons heen.
Toegevoegde waarde van de bedrijfsmentor of bedrijfscoach
Als ik het hierboven beschreven traject en de andere klanten die ik mag begeleiden, analyseer; dan concludeer ik dat het hebben van een bedrijfsmentor of bedrijfscoach de volgende belangrijke toegevoegde waarde oplevert voor de ondernemer:
- Je hoeft als ondernemer, directeur of manager niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden en maakt gebruik van de ervaring van de bedrijfsmentor.
- Je leert van de fouten die een ander al gemaakt heeft, zodat je deze zelf niet meer maakt. Het door ‘schade en schande wijs worden’ kun je achterwege laten.
- Je hebt een onafhankelijke sparringpartner die geen enkel ander belang heeft dan jou bij te staan met raad en daad.
- Je komt al pratend over een onderwerp tot nieuwe, frisse inzichten die je wellicht alleen niet bedacht zou hebben.
- Je bedrijfsmentor geeft je, indien nodig, de gewenste spreekwoordelijke schop onder je kont om daadwerkelijk tot actie te komen wanneer je weer door de dagelijkse waan in beslag genomen wordt.
Volgens mij zijn de belangrijkste kenmerken van een bedrijfsmentor de volgende:
- Het is een wijze raadgever die naast en niet boven je staat.
- Hij/zij is discreet en je kunt hem/haar volledig vertrouwen.
- Kan met je sparren en je uitdagen tot zelf nadenken en doen.
- Kan ondersteunend optreden, maar niet controlerend.
- Biedt inzicht, maar geen toezicht.
Natuurlijk is het hebben van een persoonlijke klik met een bedrijfsmentor de belangrijkste voorwaarde voor succes. Het is een vertrouwenspersoon waarbij je geen enkele reserve moet hebben om welk onderwerp dan ook ter discussie te stellen.
Zonder vooroordelen samen successen realiseren.
Heb je behoefte om verder met mij over dit onderwerp te spreken en te ontdekken wat ik voor je kan betekenen op dit vlak?
Bel me dan op 06 – 51 19 74 68 of mail me op rene@gobizz.nl
terug naar overzicht