Je verkoop-actieplan voor 2019 in 30 minuten
Ben jij verantwoordelijk voor de verkoop binnen jullie bedrijf en vind je het lastig om een kort en krachtig verkoop-actieplan voor 2019 op papier te krijgen?
Dan bevind jij je in goed gezelschap.
Mijn ervaring is dat het overgrote deel van de salesmanagers in het MKB wel weten wat ze in het nieuwe jaar willen gaan doen, maar het op papier en presentatie-klaar krijgen is een ‘hell of a job’.
Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is.
Je ideale klant
Als jij een helder beeld hebt van je ideale klant, dient dit als uitgangspunt voor het verkoop-actieplan.
De ideale klant is overigens iemand die een specifiek probleem heeft waar jij een passende oplossing voor hebt. Een oplossing waardoor jij sneller, efficiënter en misschien zelfs goedkoper bent dan wanneer de klant zelf op zoek moet gaan naar een oplossing.
Je SMART-doelstellingen
Het 2e uitgangspunt voor je verkoop-actieplan zijn de doelstellingen die jullie gesteld hebben voor het nieuwe jaar. Natuurlijk zijn die volgens het SMART-principe opgesteld zodat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn.
De valkuil is je uitsluitend te richten op het halen van de doelen, terwijl de sleutel tot succes ligt in het uitstippelen van de route er naar toe.
Je verkoop-actieplan in 30 minuten
Vervolgens kom je bij het daadwerkelijke verkoop-actieplan. In dit plan schrijf je op wat je gaat doen om je doelstellingen bij je ideale klanten te realiseren. Het is in feite het uitstippelen van de route die je gaat volgen om je doelen te halen.
In het verkoop-actie-plan omschrijf je de volgende zaken:
- De activiteiten:
Hierbij schrijf je uit welke concrete stappen je gaat doen om je doelen te halen.
- De middelen:
Welke middelen heb je nodig om deze activiteiten uit te voeren
- De mensen:
Welke mensen heb je nodig om de activiteiten uit te voeren en wie is waar verantwoordelijk voor.
Als we er vanuit gaan dat jij je ideale klant kent en de doelstellingen als vastgesteld zijn voor 2019, dan heb je uiteindelijk genoeg aan een half uurtje om je verkoop-actieplan op te stellen.
Heb je hulp nodig om deze stappen voor je eigen specifieke situatie uit te werken, laat het me dan gerust weten.
terug naar overzicht